Benin: nieuwe spoeddienst verbetert kwaliteit en toegankelijkheid van ziekenhuis
De afgelopen vijf jaar ondersteunde Memisa samen met haar partner Artsen Zonder Vakantie het ziekenhuis van Bembéréké in Benin. Het is het enige referentieziekenhuis voor de 1,5 miljoen potentiële patiënten in de regio.
“Vroeger was er slechts 1 ruimte beschikbaar met 3 bedden om spoedgevallen op te vangen. Eigenlijk werd er geen onderscheid gemaakt, noodgevallen werden gewoon naast andere patiënten opgevangen”, vertelt Aoudi Ibouraima, directeur van het ziekenhuis tijdens een bezoek aan België. “Bij een ongeval moesten patiënten soms tot de volgende dag wachten om behandeld te worden.” Daar kwam dankzij de steun van Memisa en haar donateurs verandering in. Memisa bouwde een nieuw gebouw speciaal voor spoedgevallen, dat opende in 2018. Artsen Zonder Vakantie rustte dit gebouw uit met aangepast medisch materiaal.
Goede reputatie
“Niet enkel het gebouw zelf werd opgetrokken”, legt Ibouraima uit. “Ook de toegang werd verbreed, toegankelijker en aantrekkelijker gemaakt. Vroeger kon een taxi of een ambulance onmogelijk stoppen vlak voor het ziekenhuis en moest de patiënt op een brancard nog tal van meters versleept worden vooraleer hij behandeld kon worden. Nu kan een voertuig tot vlak voor ingang rijden.”
Ibouraima is duidelijk trots op zijn ziekenhuis en de nieuwe spoeddienst. Er bestaat geen twijfel over, dit is voor hem de belangrijkste verwezenlijking van de afgelopen 5 jaar. “Hoewel Memisa het ziekenhuis op veel andere vlakken ondersteunde – opleidingen, solidariteitsfonds, … – heeft vooral de spoeddienst de reputatie van het ziekenhuis verbeterd. Vandaag willen mensen hier behandeld worden. De boodschap dat je hier goed ontvangen en verzorgd wordt, verspreidde zich snel en we zagen het aantal patiënten toenemen.”
Patiëntenparcours tijdens corona
Ook tijdens de coronapandemie bewees het nieuwe gebouw ten volle zijn nut. “Ik kan me niet voorstellen hoe we COVID-19 zonder hadden moeten aanpakken. Nu hadden we de ruimte om het parcours van patiënten aan te passen zodat we bij aankomst onderscheid konden maken tussen patiënten met COVID-19-klachten en de anderen. Zo konden we voorkomen dat patiënten elkaar onderling besmetten.”
Tot slot wil Ibouraima nog het volgende delen: “het fijne aan de samenwerking met Memisa was de vrijheid en flexibiliteit. Er werd geluisterd naar onze prioriteiten en Memisa was bereid om op een constructieve manier mee te stappen in ons verhaal.”
Gelijkaardige artikels
Steun ons project
Steun dit jaar de bouw van een medisch centrum in Pay Kongila in de DR Congo
Ik doe een gift